Denne bloggen er opprettet som en del av min utdanning – master i skoleledelse ved NTNU – nivå 2 – IKT i administrasjon, pedagogikk og utvikling.

søndag 26. september 2010

Bærbare eller stajonære pc-er?

Først vil jeg si takk til medstudenter for tilbakemeldinger på innleggene nedenfor.

Så til spørsmålet:
Hva er best - bæbare eller stasjonære pc-er til elevene?

Jeg skal om en stund være med å innføre bærbare pc-er til elevene på 8. trinn, og har med interesse lest (på nytt) artikkelen (eller resultatene av undersøkelsen) til Kjell Atle Halvorsen "Kompetent klasseledelse - ledelse, læring og mestring i teknologitette klasserom" (2010). Vi fikk presentert noen av resultatene fra undersøkelsen på forrige samling ved NTNU.

Kjell Atle har sett på hvordan lærerne oppfatter innføring av bærbare datamaskiner til elever i videregående skole (Nord-Trøndelag). Jeg går ut fra at utfordringene er like store i en 8.-klasse. Mitt spørsmål er da: Hvorfor bærbare datamaskiner? Hvorfor ikke satse på stasjonære maskiner til alle elevene i klasserommet (hvis det er plass til dem - og det forutsetter jeg)? Hva er fordelen med en bærbar i forhold til en stasjonær i selve klasserommet? Jeg skjønner at mobiliteten spiller inn, men deling av data kan i dag gjøres på mange måter. Er utfordringene med bærbare maskiner så stor at en bør satse på stasjonære?

I klasserommet til den klassen jeg refererer til har vi et amfi hvor vi samler alle elevene til felles oppstart, samtaler, diskusjoner, oppsummeringer osv. Elevene har i tillegg arbeidsplasser i klasserommet. I amfiet gjelder noen regler - klasseromsregler. Ved arbeidsplassene gjelder andre regler. Disse reglene er med å strukturere aktivitetene i klasserommet. Dette handler om klasseledelse, og det er enklere for elevene å forholde seg til de regler som gjelder dersom det på de forskjellige fysiske stedene i klasserommet er avtalt hva som gjelder. Det er ikke slik at det plutselig er lov å begynne å diskutere høylytt ved arbeidsplassene. Jeg tenker at det vil være lettere å håndheve visse regler i forhold til bruk av datamaskiner dersom disse ikke kan dras  med over alt i klasserommet. Samtidig tenker jeg at det legger noen begrensninger på bruken. Men jeg må si at jeg blir litt betenkt når så mange lærere (i undersøkelsen til sammen 552) gir negative tilbakemeldinger på innføring av bærbare datamaskiner for elevene... Noen ser også fordeler, men det er mindretallet.

Kjell Atle peker på to faktorer som spiller inn i forhold til lærernes negative svar: lærernes kompetanse og klasseromsledelse. Kan stasjonære pc-er løse noe av klassroms-ledelses-problematikken?

4 kommentarer:

  1. Reagerer instinktivt på dette - jeg tror at stasjonære PC-er er med på å begrense de mulighetene som ligger i bruken av digitale medier. For elevene er det mer naturlig kanskje å av og til kunne sette seg på gulvet med pc-en på fanget, andre ganger sitter man i grupper spredt rundt i klasserommet, på gangen, i kantina etc.

    skjønner ikke hvorfor en skole skal satse på stasjonære PC.er når de bærbare vil gi rom for så mye mer pedagogisk og didaktisk variasjon. Ta skrittet fullt ut og vær kreativ i bruken! Tør å ta ibruk de mulighetene som ligger der:)

    SvarSlett
  2. Interessant, Tobias, men jeg er vel mest enig med HanneH. Andre tilleggsfordeler med bærbare maskiner er at de kan tas med heim, og de kan legges i sekken når de ikke skal brukes i det heletatt. Det siste er ikke det minst viktig.

    SvarSlett
  3. Enig i disse synspunktene, men tenker tilbake på tiden som inspektør med ansvar for 100 tiendeklassinger og deres PCer. De stasjonære maskinene ble aldri "herpet", de sto lett synlige i fellesområdene på stasjoner. De bærbare PCene manglet stadig vekk taster, hadde blitt brukt til "ikke-skolske" aktiviteter (og hadde derfor en større grad av virus/malware etc...). Investeringene/arbeidsbelastningen/vedlikeholdet med bærbare PCer var lite motiverende. Er det noe i Cubans teori om at slike gjentatte investeringer ikke gir utbytte? Dvs; får vi igjen for disse investeringene? Har vgs-elevene gjort det bedre etter at de fikk hver sin bærbare PC? Holder dette i det hele tatt vann?

    SvarSlett
  4. På skolen hos oss har vi både stasjonære og bærbare pc`er til elevene. Erfaringsmessig synes jeg det fungerer best med de bærbare i forhold til fleksibilitet. Er også enig med Hanne H.at de bærbare gir rom til mer pedagogisk og didaktisk variasjon.

    SvarSlett