Denne bloggen er opprettet som en del av min utdanning – master i skoleledelse ved NTNU – nivå 2 – IKT i administrasjon, pedagogikk og utvikling.

lørdag 11. september 2010

Pedagogisk bruk av IKT i undervisningen

Bruk av IKT i alle fag er et krav i læreplanen (L06). Det beskrives som "å kunne bruke digitale verktøy...". Dette er lettere i noen fag enn i andre. Læreplanen legger også forskjellige forventninger til bruk av digitale verktøy i de forskjellige fagene.

Jeg mener at det viktigste for å lykkes med bruk av digitale verktøy i skolen er lærernes holdning og kompetanse til bruk av denne typen verktøy. Hvordan kan en utvikle en skolekultur der IKT benyttes pedagogisk på en god og innovativ måte?

3 kommentarer:

  1. Fint at du er i gang, Tobias. Det er viktig at skolelederen opptrer som god rollemodell. Ikke ved å vise at han "kan alt", men gjennom å demonstrere at han (eller hun) tør å prøve noe nytt. hvilke krav meneer du vi bør stille til en " en skolekultur der IKT benyttes pedagogisk på en god og innovativ måte"?

    SvarSlett
  2. Tobias, kan det være en ide at skoleleder sparker igang, og gir rom for at en gruppe/team forsøker seg på et lite wiki-prosjekt (jfr. ditt nyere innlegg om Wikipedia)? For deretter å dele sine erfaringer med kollegiet - omgrupperer, og forsøker videre?

    SvarSlett
  3. Det er en leder sitt ansvar å sikre god pedagogisk bruk av IKT I skolen. En leder må ha god innsikt i hvordan de forskjellige trinnene arbeider med bl.a IKT i undervisningen. Er det noen lærere som mener de ikke mestrer det, må en rektors jobb være å veilede og arbeide systematisk med å få de lærerne til å benytte IKT i sin undervisning i alle fag. En stor utfordring for mange skoler.

    Bør det ikke stilles krav til alle lærere at de benytter IKT på en god og pedagogisk måte, jfr.Kunnskapsløftet at det skal være en av fem grunnleggende ferdigheter?

    SvarSlett